Dukhobors, το χρονικό ενός αναρχοχριστιανικού περιθωρίου.

Στα πλαίσια του συνδυασμού αναρχίας – χριστιανισμού και της δικαιολογημένης ελευθερίας μέσω του Ιησού που γενικότερα αποδίδει, ομάδες όπως οι Doukhobors αντιτάχθηκαν σε κάθε μορφή ιεραρχίας, προσωπολατρείας και κρατικού ελέγχου. Το κίνημά τους εμφανίζεται περίπου στα μισά του 18ου αιώνα στις επαρχίες Voronezh, Tampov, Ekaterinoslav και Sloboda-Ukraine. Σύμφωνα με τους Dukhobors, ο κόσμος είναι ένας αέναος αγώνας διττών στοιχείων, το πνεύμα εναντίον της σάρκας, το καλό εναντίον του κακού, ενώ επιθυμώντας τη σύσταση μίας αδελφότητας στο όνομα της θεϊκής αλήθειας, αποκήρυξαν την εκκλησιαστική αυταρχική εξουσιομανία, συνοδευόμενη πάντα από κρατικούς απόηχους.

images

Ογδόντα χρόνια πριν από την άφιξη του σοβιετικού κομμουνισμού στη Γεωργία , οι Dukhobors καλλιεργούσαν φυτά και τα ζώα εκτρέφονταν βάσει δικών τους συλλογικών μοντέλων. Γη και βοοειδή χορηγούνταν εκ νέου τακτικά για να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των διαφόρων οικογενειών εντός της οικείας κοινότητας. Το κοινό αγρονομικό τους σύστημα  παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό ανέπαφο και απρόσκοπτα μετενσαρκώθηκε κάτω από τα Σοβιέτ ως ένα εξαιρετικά παραγωγικό Κολχόζ.

Μετά από 300 χρόνια  ταραχώδους ιστορίας , οι πασιφιστές νομάδες Doukhobors, διεκδικούν πλέον πίσω το σπίτι τους στα  υψίπεδα της Γεωργίας, από τότε που ο τσάρος Νικόλαος Α ‘ τους εξόρισε στη δεκαετία του 1840. Έχοντας εξ αρχής αποσχιστεί από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία, βρίσκονται  πλέον στο χείλος της εξαφάνισης , καθώς οι λίγοι που παραμένουν είτε πεθαίνουν, είτε επιστρέφουν  στη Ρωσία, αφήνοντας τη ζωή τους στα βουνά. Ο αριθμός τους σήμερα στη Γεωργία έχει ελαττωθεί σε 500, ενώ στην Gorelovka , κάποτε πνευματικό τους κέντρο, έχουν παραμείνει μόλις 145.

Η ειρωνεία είναι ότι οι Doukhobors δεν ήθελαν να εγκαταλείψουν τη Ρωσία εξ αρχής . Εμφανίζονται περί το 1700 στην περιοχή Tambov της Ρωσίας , ως μια χριστιανική σέκτα που πίστευε ότι ο Θεός κατοικεί μέσα σε κάθε άτομο , καθιστώντας την ανάγκη για την εκκλησία και όλες τις παγιδεύσεις της , εικονίδια ,  κτίρια , τελετές , ιερείς – περιττή . Αυτές οι απόψεις δεν ήταν και ιδιαίτερα προσφιλείς  με τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία , και το 1785 ένας αρχιεπίσκοπος τους έδωσε την προσβλητική ονομασία Doukhobors, που σημαίνει  παλαιστές του πνεύματος. Δεν τους πείραξε. Η αίρεσή τους απέρριψε την εξουσία του κράτους , αρνήθηκε να πληρώνει φόρους ή να υπηρετεί στο στρατό , και από το 1840 απετέλεσαν τέτοια ενόχληση που ο τσάρος Νικόλαος  Α ‘ εξόρισε περίπου 5.000 στην άκρη της ρωσικής αυτοκρατορίας . Πολλοί  Doukhobors έχασαν τη ζωή τους στο 70 ημερών «ταξίδι».

Ίδρυσαν οκτώ χωριά , το μεγαλύτερο των οποίων ήταν η Gorelovka – στις μακρινό κορυφές του οποίου  είναι τώρα η Δημοκρατία της Javakheti στη Γεωργία , κοντά στα σύνορα με την Τουρκία και την Αρμενία . Οι ίδιοι δόθηκαν στο να πλάσουν έναν ιδανικό κόσμο στα μέτρα τους σε αυτό το νέο αφιλόξενο κλίμα, με τους σκληρούς, μακρείς  χειμώνες του, οργώνοντας το πετρώδες έδαφος, εξημερώνοντας τη γη για να οικοδομήσουν σπίτια με ασβεστωμένους τοίχους και σκαλιστά ξύλινα παραθυρόφυλλα που είναι ζωγραφισμένα με χαρούμενες αποχρώσεις του μπλε. Δεδομένου ότι οι Doukhobors δεν έχουν εκκλησίες , η πνευματική και πολιτική ζωή της Gorelovka είναι επικεντρωμένη γύρω από το ορφανοτροφείο και ένα νομισματοκοπείο που χτίστηκε το 1800. Κάθε Κυριακή μια ντουζίνα Doukhobors εξακολουθούν να βρίσκονται εκεί για να προσευχηθούν .

Οι Doukhobors είχαν μια σχετικά ήσυχη ύπαρξη εκεί μέχρι το 1895, ώσπου και συγκέντρωσαν όλα τα όπλα στα χωριά και τα έκαψαν σε ένδειξη διαμαρτυρίας στο στρατιωτικό σχέδιο της τσαρικής κυβέρνησης. Πλήρωσαν ακριβά για τις αρχές τους: κάποιοι εξορίστηκαν στη Σιβηρία , άλλοι φυλακίστηκαν και βασανίστηκαν . Αλλά κέρδισαν έναν απίθανο σωτήρα στο πρόσωπο του Λέοντα Τολστόι , που βρισκόταν σε μια πνευματική ανανέωση κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του γράφοντας και το « «Η βασιλεία του Θεού είναι μέσα σας». Ο Τολστόι θαύμαζε τον πασιφισμό των Doukhobors  και συνάντησε τους ηγέτες στο κτήμα του στην Yasnaya Polyana, ενώ ασχολήθηκε με μια εξαγριωμένη εκστρατεία σύνταξης επιστολών διαμαρτυρίας για λογαριασμό τους , συμπεριλαμβανομένου και ενός απεσταλμένου που έστειλε στη Σουηδία να υποδεικνύει πως το πρώτο Νόμπελ Ειρήνης θα πρέπει να απονεμηθεί σε αυτούς. Τελικά δώρισε τα κέρδη από το τελικό μυθιστόρημά του,  Ανάστασή, για να μετεγκατασταθεί μια ομάδα περισσότερων από 7.500 Doukhobors από τον Καύκασο στην Saskatchewan το 1899. Μερικοί από τους απόγονούς τους, περί τις 25.000, εξακολουθούν  να ζουν στον Καναδά, αλλά η πλειοψηφία έχει αφομοιωθεί. Για αυτούς που έμειναν πίσω στη Γεωργία , ο Τολστόι έστειλε χρήματα για να χτιστεί ένα σχολείο στο Gorelovka που εξακολουθεί να φέρει το όνομά του.

Μετά από μια φάση σταδιακής μετανάστευσης στη Ρωσία στη δεκαετία του 1980 με τη συνεχή μείωση των Σοβιετικών δομών, η περίοδος λίγο πριν και μετά την ανεξαρτησία της Γεωργίας είδε τις πρώτες μαζικές αναχωρήσεις των Dukhobors. Η  γενική κοινωνικο – οικονομική αναταραχή της εποχής, και ιδιαίτερα το φαύλο μεταξύ των εθνοτήτων χάος που έφερε στη Γεωργία ο υπερεθνικιστικός πρόεδρος Zviad Gamsakhurdia , ενστάλαξε μια αίσθηση ανασφάλειας στους  Dukhobors, όπως και στην πλειοψηφία του αρμενικού πληθυσμού στη Javakheti. Ως αποτέλεσμα της ατζέντας του Gamsakhurdia «Η Γεωργία για τους Γεωργιανούς» περί το 1991-1993, χορηγήθηκε στη Javakheti  ανεξαρτησία από την  εθνοτική -αρμενική παραστρατιωτική οργάνωση  «Javakh». ‘Άλλωστε, το γεωργιανό κράτος περιτμημένο σε μπόλικα τεμάχια από τον εμφύλιο πόλεμο, καθιστούσε την προοπτική της επανεγκατάστασης στη Ρωσία πιο ελκυστική, καθώς και από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 ο πληθυσμός των Dukhobor στη Γεωργία είχε μειωθεί στο μισό περίπου.

Αυτή η σταδιακή συρρίκνωση της παρουσίας Dukhobor στη Javakheti έχει ανοίξει έριδα ανάμεσα σε γεωργιανές αρχές και τοπικό αρμένικο πληθυσμό, η οποία δεν έχει πλήρως επιλυθεί ακόμη και σήμερα . Εν μέσω των πικρών εθνικιστικών εντάσεων στις αρχές της δεκαετίας του 1990 , αυτή η αντιπαλότητα επικεντρώνεται σε μια τάση να εξαγοραστούν τα σπίτια των Dukhobor,  για τη μελλοντική επανεγκατάσταση των Γεωργιανών και των Αρμενίων αντίστοιχα. Σήμερα , με την αρμένικη δημογραφική και πολιτική επικράτηση στην έδρα της περιφέρειας, οι εθνικιστικές εντάσεις έχουν υποχωρήσει . Η γεωργιανή κρατική επανεγκατάσταση των οικο – μεταναστών γίνεται κατά τα τελευταία χρόνια με ρυθμούς χελώνας, ενώ επικρατεί μια γενική περιθωριοποίηση αυτών των εποίκων από τον τοπικό πληθυσμό. Οι περιφέρειες Akhalkalaki και Ninotsminda που συνθέτουν το τμήμα της Javakheti  – της Samtskhe – Javakheti σήμερα-, κατοικείται κατά 95 τοις εκατό από Αρμένιους .

Η γενικότερη αποστασιοποίηση των δημοτικών αρχών από της κεντρικές αρχές της Αρμενίας και η τάση τους για αυτονόμηση, αντικατοπτρίζεται με τις αμφίσημες σχέσεις της στην πρωτεύουσα, Γιερεβάν. Ο Mamuka Areshidze της Βουλής της ελεύθερης γνώμης στην Τιφλίδα, δήλωσε ότι ενώ η αρμενικού πληθυσμού Javakheti ζητά περισσότερες εξουσίες αυτοδιοίκησης, η προοπτική αυτή δεν υποστηρίζεται στο Γιερεβάν. «Η οικονομία της Αρμενίας είναι αδύναμη και εξαρτάται από τη διατήρηση ανοιχτών εμπορικών δρόμων με τη Γεωργία», τονίζει. Άλλωστε, η αρμενική πρωτεύουσα έχει στο παρελθόν βοηθήσει πολλάκις την Τιφλίδα στην καταστολή και σύλληψη εξεγερμένων Αρμενίων ακτιβιστών. Η προτεραιότητα του Γιερεβάν για τη διατήρηση καλών σχέσεων με την Τιφλίδα προξένησε στους Αρμένιους της Javakjeti το αίσθημα της προδοσίας, αλλά πάνω απ΄όλα σηματοδότησε μια ιδιόμορφη τρέχουσα πολιτική απομόνωση και έλλειψη λογοδοσίας στην περιοχή μεταξύ των δύο κρατών.

 

About Trenaki TouTromou

Το Τρενάκι του Τρόμου διατελεί χρέωση ταμία, είναι υπεύθυνος για την τήρηση του οικονομικού πλάνου, την οικονομική εξόρμηση και την χαρτογράφηση των κυριακάτικων εξορμήσεων του Κομμουνιστικού Κόμματος Τρωγλοδυτών. Ενίοτε ψήνει σουβλάκια και μοιράζει μπύρες Άλφα για δύο ευρώ. Στηρίζουμε Κ.Κ.Τ. http://www.youtube.com/watch?v=hkmhtgQ_Nl4

1 Σχόλιο

Πέτα ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

facebookyoutubetwitter

kouventa-sti-trogli

Κάθε Τετάρτη 22:00 - 00:00 στις Ραδιοζώνες Ανατρεπτικής Εκφρασης

Με την άδειά σας... ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ!

Pin It on Pinterest